Verschil coaching en training
Bij persoonlijke groei en ontwikkeling worden de begrippen coaching en training steeds meer door elkaar gebruikt. Maar wat is nou precies het verschil? Het beste kan dit duidelijk worden gemaakt aan de hand van de logische niveaus van denken, leren en veranderen ontwikkeld door de Gregory Bateson.
Dit model, de logische niveaus van Bateson, gaat er vanuit dat er 6 niveaus zijn waarop mensen denken, leren, veranderen en functioneren. Het model van Bateson kent een duidelijke hiërarchie. Een verandering op een hoger niveau leidt onvermijdelijk tot veranderingen op de lagere niveaus. Het veranderen op een lager niveau kan, maar heeft meestal geen effect op de hogere niveaus. Zie het model hiernaast voor de verschillende niveaus:
Bij een training wordt gewerkt op het niveau van Kennis & Capaciteiten. Kennis wordt overgedragen en vaardigheden geoefend (getraind) door een trainer vaak aan meerdere personen tegelijk. Deze vaardigheden gaan echter alleen gebruikt worden door de deelnemer indien deze aansluiten bij de overtuigingen van deze deelnemer. Een voorbeeld:
Iemand volgt een training Assertiviteit om grenzen te kunnen stellen, daar waar wenselijk voor zichzelf op te komen en feedback te kunnen geven aan collega’s. Maar als iemand Overtuigingen heeft als “mijn mening doet er toch niet toe”, “het is belangrijk dat iedereen mij aardig vindt” of “zo ben ik nu eenmaal” dan is de kans bijzonder klein dat de opgedane kennis en ervaring tijdens de training daadwerkelijk wordt toegepast.
Bij coaching gaat de coachee, samen met de coach, zelf op zoek naar nieuwe inzichten waarbij de opgedane inzichten leiden tot veranderingen op het niveau van Overtuigingen en Identiteit. Pas na deze verandering is deze persoon in staat om de opgedane Kennis en Vaardigheden tijdens een training toe te passen.